News
Swipe to the left

Wat is IQF nu eigenlijk?

4 oktober 2018

We gebruiken de term IQF zo vaak als we kunnen bij het promoten van onze smoothies, maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen, IQF...


Wat wil IQF zeggen?

IQF staat voor "individueel snel ingevroren." Individueel omdat de stukjes fruit en groenten afzonderlijk worden ingevroren, zodat ze gescheiden blijven uit de vriezer en je niet te maken krijgt met een grote blok bevroren fruit en groenten

Fruit en groenten bestaan grotendeels uit water. Wanneer dat water langzaam wordt bevroren, heeft het de tijd om grote ijskristallen te vormen die door delicate cellen scheuren. Eens ontdooid zal de vrucht/groente papperig zijn door de versnipperde en gescheurde binnenkant. Snel invriezen houdt ijskristallen klein, zodat ze de vruchten/groenten minimaal beschadigen en ze bij het ontdooien van goede kwaliteit blijven waardoor behoud van structuur en smaak.


Is bevroren minder gezond dan vers?

Eigenlijk net het tegenovergestelde. De meeste verse groenten en fruit worden geplukt voordat ze rijp zijn. Hierdoor kunnen ze tijdens het transport volledig rijpen. Ze hebben evenwel ook minder tijd om een volledig assortiment vitamines, mineralen en natuurlijke antioxidanten te ontwikkelen.

Afhankelijk van de soort kunnen groenten en fruit tussen de 3 dagen en enkele weken in doorvoer doorbrengen voordat ze in een distributiecentrum aankomen. Voor sommige groenten en fruit is er bv een wetgeving dat deze maximaal 12 maanden onder gecontroleerde omstandigheden mogen worden opgeslagen voordat ze worden verkocht wat dus wel wil zeggen dat ze veel te vroeg geoogst werden en 12 maanden met allerlei procedé worden behandeld want tijdens het transport worden verse producten over het algemeen opgeslagen in een gekoelde, gecontroleerde atmosfeer en behandeld met chemicaliën om bederf te voorkomen. Zodra ze de supermarkt bereiken, kunnen fruit en groenten nog eens 1-3 dagen worden uitgestald. Ze worden vervolgens maximaal zeven dagen in de huizen van mensen bewaard voordat ze worden gegeten.

Conclusie: Verse groenten en fruit worden vaak geplukt voordat ze volledig rijp zijn. Transport en opslag kunnen tussen 3 en maximaal 12 maanden duren


Bevroren fruit en groenten

Groenten en fruit die worden ingevroren, worden over het algemeen geplukt bij de hoogste rijpheid, wanneer ze het meest voedzaam zijn. Eenmaal geoogst worden de groenten gewassen, geblancheerd, gesneden, IQF ingevroren en binnen een paar uur verpakt.

Het kan dat vruchten geen blancheren ondergaan, omdat dit hun textuur sterk kan beïnvloeden. In plaats daarvan kunnen ze worden behandeld met ascorbinezuur (een vorm van vitamine C) of met toegevoegde suiker om bederf te voorkomen. Normaal worden er geen chemicaliën toegevoegd.

Conclusie: Bevroren fruit en groenten worden over het algemeen geplukt bij maximale rijpheid. Ze worden gewassen, geblancheerd, bevroren en verpakt binnen een paar uur na de oogst.


Sommige vitaminen gaan verloren tijdens de verwerking van diepvriesproducten

Over het algemeen houdt invriezen het voedingsgehalte van fruit en groenten in stand. Sommige voedingsstoffen beginnen echter af te breken wanneer bevroren producten langer dan een jaar worden bewaard. Bepaalde voedingsstoffen gaan ook verloren tijdens het blancheerproces. Blancheren vindt plaats vóór het invriezen en houdt in dat de producten korte tijd in kokend water worden geplaatst - meestal een paar minuten. Dit doodt schadelijke bacteriën en voorkomt verlies van smaak, kleur en textuur. Toch resulteert het ook in het verlies van in water oplosbare voedingsstoffen, zoals B-vitaminen en vitamine C.

Conclusie: Blancheren resulteert in een verlies van antioxidanten, B-vitamines en vitamine C. De nutriëntenniveaus blijven echter redelijk stabiel na bevriezing.


Voedingsstoffen in verse producten nemen af tijdens opslag

Kort na de oogst beginnen vers fruit en groenten vocht te verliezen, hebben een groter risico op bederf en daling van de voedingswaarde. Eén studie vond een afname van voedingsstoffen na 3 dagen koeling, toen de waarden daalden tot niveaus onder die van bevroren variëteiten. Dit komt het meest voor bij zacht fruit. De vitamine C in verse groenten begint onmiddellijk na de oogst te dalen en blijft dit doen tijdens de opslag. Groene erwten blijken bijvoorbeeld de eerste 24-48 uur na de oogst tot 51% van hun vitamine C te verliezen. In groenten die gekoeld of op kamertemperatuur werden opgeslagen, verminderde de antioxidantactiviteit. Hoewel vitamine C tijdens de opslag gemakkelijk verloren kan gaan, kunnen antioxidanten zoals carotenoïden en fenolische middelen juist toenemen. Dit komt mogelijk door voortgaande rijping en is te zien in sommige vruchten.

Conclusie: Bepaalde vitamines en antioxidanten beginnen onmiddellijk na het oogsten te af te nemen. Daarom is het het beste om zo snel mogelijk vers fruit en groenten te eten.


Vers vs diepgevroren: welk is voedzamer?

Resultaten van onderzoeken die het voedingsgehalte van bevroren en verse producten hebben vergeleken, variëren licht. Dit komt doordat in sommige onderzoeken vers geoogste producten worden gebruikt, waardoor de effecten van opslag- en transporttijd worden verwijderd, terwijl andere producten gebruiken van supermarkten en dus wel deze opslag- en transporttijden meenemen in hun resultaten. Bovendien kunnen verschillen in verwerkings- en meetmethoden de resultaten beïnvloeden.

In het algemeen suggereren de gegevens echter dat bevriezing de voedingswaarde kan behouden en dat de voedingswaarde van verse en ingevroren producten vergelijkbaar is.

Wanneer studies inderdaad afname van voedingsstoffen melden in sommige bevroren producten, zijn ze over het algemeen klein.

Verder zijn de gehaltes aan vitamine A, carotenoïden, vitamine E, mineralen en vezels vergelijkbaar in verse en ingevroren producten. Ze worden meestal niet beïnvloed door blancheren.

Studies die supermarktproducten vergeleken met bevroren variëteiten - zoals erwten, groene bonen, wortelen, spinazie en broccoli - vonden dat de antioxidantactiviteit en het nutriëntengehalte vergelijkbaar waren.

Conclusie: Diepvriesproducten zijn qua voedingswaarde vergelijkbaar met verse producten. Wanneer voedingsstoffen worden verlaagd in bevroren producten, zijn ze over het algemeen klein.


Bevroren producten kunnen meer vitamine C bevatten

Diepvriesproducten kunnen hogere gehalten aan bepaalde voedingsstoffen bevatten. Dit komt het meest voor in onderzoeken die bevroren producten vergelijken met verse variëteiten die een paar dagen thuis zijn opgeslagen. Zo kunnen diepgevroren erwten of spinazie meer vitamine C bevatten dan in de supermarkt gekochte verse erwten of spinazie die enkele dagen thuis zijn opgeslagen. Voor sommige vruchten resulteerde vriesdrogen in een hoger vitamine C-gehalte in vergelijking met verse variëteiten. Bovendien suggereert een studie dat de processen die worden ondernomen om verse producten te bevriezen de beschikbaarheid van vezels kunnen vergroten door het meer oplosbaar te maken.

Conclusie: Bevroren fruit en groenten bevatten mogelijk meer vitamine C dan producten die enkele dagen thuis zijn opgeslagen.


Eindconclusie

Vers geplukte groenten en fruit rechtstreeks van de boerderij of uw eigen tuin zijn van de hoogste kwaliteit.

Echter, als u in de supermarkt winkelt, kan diepvriesproducten gelijk zijn aan, of in sommige gevallen zelfs voedzamer dan verse soorten.

Uiteindelijk vormen bevroren fruit en groenten een handig en kosteneffectief alternatief voor verse opties. Hier willen we wel nog even benadrukken dat er bij bevroren voeding heel wat minder verspilling is door minder bedorven producten.

Het is het beste om een mix van verse en diepgevroren producten te kiezen om ervoor te zorgen dat u het beste aanbod aan voedingsstoffen krijgt.


Gezonde groetjes,

Kevin, Kelly & Nina