News
Swipe to the left

Met welke vloeistof blend jij je smoothie?

12 maart 2019

Terwijl het blenden van een smoothie super eenvoudig is, zeker met de smoothiepacks van Juice Junkies kan het kiezen van de juiste ingrediënten een uitdaging zijn. Met zoveel sappen, soorten melk, soja, kokosnootwater en andere vloeistoffen op de markt is dit niet meer dan normaal. Daarom willen we je even op weg helpen met enkel tips en tricks.

De perfecte afwerking

Sommige zeggen dat de vloeistof de basis is voor je smoothie, wij vinden eerlijk gezegd dat het net omgekeerd is. De juiste vloeistof is de perfecte afwerking voor je smoothie. De vloeistof die je kiest voor je smoothie kan een extra voedingsstimulans zijn, een zoetere smaak geven (aan bv de groene jongens) en zelfs een zalige romigheid toevoegen.

Laten we beginnen.

Water

Kraan/fles

Plain old water. Van de kraan of uit fles, water blijft een goede basis voor je smoothie zonder dat je moet letten op verborgen suikers of extra calorieën. Ook ga je dan de smoothie puur natuur proeven wat voor sommige smoothies echt wel een extra voordeel is. En, het is overal verkrijgbaar.

Tip: Hier houden we van een meer slushy smoothie tijdens de warme zomermaanden. Meng max 200ml water met de Make love Not war of andere fruitsmoothie en je hebt een zalige en verfrissende smoothie met die lekkere ijssamenstelling.


Kokoswater

Kokoswater is natuurlijk vet- en cholesterolvrij en bevat heel weinig calorieën. Het bevat ook vijf essentiële elektrolyten (calcium, magnesium, kalium, fosfor en natrium), waardoor het een uitstekende keuze is. De zoete smaak maakt het een uitstekende vloeibare basis voor smoothies.

Tip: probeer zeker de nieuwere kokoswaters met een smaakje. Er is een verschil tussen gepasteuriseerd en ongepasteuriseerd dus even opletten maar deze blijft een Juice Junkies aanrader.


Thee

Groene thee

Zit vol met polyfenol-antioxidanten, waarvan wordt gezegd dat ze veel voordelen voor de gezondheid hebben. Denk er wel aan dat thee ook cafeïne bevat. Groene thee helpt je om een smoothie uit te dunnen net als water maar in tegenstelling tot water zal groene thee een mooie zachte smaak geven aan je smoothie.

Tip: probeer ook eens matcha, een gepoederde groene thee. Bevat nog meer polyfenol-antioxidanten dus nog meer gezondheidsvoordelen. Wel opletten want bevat ook 3 maal zoveel cafeïne.


Juices

Vers geperst fruitsap

Dit is niet het soort sap dat je in dozen of in het koelvak van je supermarkt koopt maar zelf perst uit sinaasappelen. Hoewel het best wel veel voedingsstoffen bevat, bevat het nog steeds een hoge hoeveelheid suiker waardoor je bloedsuikerspiegel kan pieken, gevolgd door een suiker crash met vermoeidheid, honger en soms zelfs hoofdpijn als gevolg. Veel mensen zullen fruitsap in hun smoothies gebruiken om smaak toe te voegen vooral voor groene smoothies maar dit proberen wijzelf zoveel mogelijk te beperken.

Fruitsap uit brik/karton

Dit kan je vinden in de supermarkt en bevat niets meer dan water, suiker en kunstmatige ingrediënten. Het heeft nagenoeg geen enkel voordeel.

Veenbessensap

Puur veenbessensap biedt een grote heoveelheid en hoge kwaliteit aan gezondheids- en schoonheidsvoordelen. Het bevat anthocyanine-flavonoïden, sianidin, peonidine, quercetine, tannines en is een goede bron van salicylzuur en vitamine C. Het voedt het lichaam met koolhydraten, eiwitten, mineralen zoals calcium, fosfor, ijzer, natrium, magnesium, kalium, zink en vitaminen zoals niacine, riboflavine, vitamine B6, E en K.

Je moet even wennen aan de smaak maar voor ons is dit heel zeker een topper zeker in combinatie met de groene smoothies die we iets fruitiger willen maken zonder de extra suikers.

(Plantaardige) Melk

Melk en plantaardige varianten vinden we zelf super om op tijd en stond een ontbijtsmoothie mee te maken. Het vult beter, geeft een smeuïgere smoothie waar we zelf zot van zijn, je kan experimenteren met de smaakjes om de gezondere maar soms minder lekker groene smoothies “aanvaardbaar” te maken. Verschillende redenen waarom we fan zijn.

Hieronder enkele voor- en nadelen van melk en soortgelijke vloeistoffen.

(koe)melk

We beginnen hiermee omdat er nogal wat verwarring is instaan de laatste jaren over de gezondheidsvoordelen van (koe)melk over eerder het gebrek daaraan en zelfs de risico’s van koemelk drinken. Wat nu juist de voor en nadelen zijn van het drinken van melk zijn laten we aan de experts over, uiteraard zijn er wel de duidelijke nadelen van lactose-intolerantie, soms teveel vetten waardoor hart en vaatziekten en overgewicht (volle melk) maar je mag toch de voordelen niet over het hoofd zien zoals bron van proteïnen, calcium en andere vitaminen en mineralen.

Wat wel blijft uiteraard is het dat het minder ecologisch is om (veel) koemelk te (blijven) drinken aangezien het veel meer grondstoffen kost om koeien te houden dan planten de kweken EN we mogen het dierenleed ook niet vergeten.

Het blijft een moeilijke maar persoonlijke keuze. Wij zeggen hier let een beetje op de achtergrond en drink met mate en dan kan het geen kwaad.

Plantaardige melk (of plantaardige drank)

Plantaardige melk,met daarbij ook notenmelk, wordt al meer dan duizend jaar door mensen gebruikt. In verschillende culturen was het een traditionele drank en werd het gebruikt als ingrediënt in zoete en hartige gerechten, zoals curries. Tegenwoordig zijn het volwaardige vervangers voor koemelk en maken wij er ook gretig gebruik van.

Sojamelk

Sojamelk is al minstens 40 jaar een alternatief voor gewone melk en was tot voor kort de meest bekende. Bevat enorm veel proteïnen en er worden ook anti-kankerverwekkende eigenschappen aan toegewezen.

Maar, de laatste jaren is sojamelk een beetje omstreden daar de toenemende vraag een enorme impact heeft gehad op het milieu in de regio’s waar het verbouwd wordt.

En dan is er nog de overheersende smaak van soja die het soms nodig maakt de gezoete varianten te gebruiken met dan weer iets meer suikers.

Net zoals met koemelk proberen we deze af te wisselen met andere varianten en alternatieven om verschillende redenen.

Amandelmelk

Een hele goed alternatief voor sojamelk is amandelmelk.Amandelen bevatten verschillende voedingsstoffen die soja mist zoals onverzadigde vetzuren die die kunnen helpen bij het behouden van en verliezen van gewicht.

De ecologische impact is iets lastiger maar lijkt wel beter dan sojamelk en zeker dan koemelk.

De smaak is sowieso veel beter, amandelmelk is al op zich veel zoeter dan soja en er zijn enorm veel variaties op de markt. Wel opletten op het percentage amandelen en toegevoegde suikers.

Hier ook weer, variatie en testen

Tip: Amandelmelk kun je makkelijk zelf maken. Laat 50 gram amandelen een nacht weken in water. Doe ze dan in een blender, voeg 1 of 2 ontpitte dadels toe en 500 ml water. Mix het geheel en je eigen verse amandelmelk zonder toevoegingen.


Havermelk

Haver is een bron van bètaglucanen. Een stof die gunstig is voor het cholesterolgehalte en ook de stijging van het bloedglucosegehalte na het eten vermindert. Kortgezegd je krijgt er een voller gevoel van. Al moet je wel een enorme hoeveelheid havermelk verwerken om van deze voordelen te genieten.

Net zoals bij sojamelk, heeft het een smaak waar je van moet houden.

Tip: Zelf blenden we de haver liever als vlok door een fruit smoothie samen met een andere melk om de vezels en andere voedingsstoffen optimaal op te nemen. Probeer zeker eens een Tropical Twist met enkele scheppen havermout, 200ml Amandelmelk (aldanniet met een vanillesmaakje) en je hebt een super ontbijtsmoothie!


Kokosmelk

Kokosnoten en afgeleide producten zijn al een tijdje razend populair, ook in onze smoothies. Terecht ook want een glas bevat meer dan 20 procent van je dagelijkse hoeveelheid ijzer en magnesium. Wel opletten met de verzadigde vetten en calorieën.

De smaak is zeer persoonlijk, you eitherlove it or you hate, wij zijn in ieder geval fan.

Rijstmelk

Als je allergisch bent aan soja en amandelen kan je rijstmelk als altternatief gebruiken. Het heeft een dunnen textuur en een wat zoetere smaak maar bevat ook veel koolhydraten en suikers en weinig voedisnwaarde. Bovendien verteer je rijstmelk minder makkelijk, zeker de kids.

Vinden we zelf een iets mindere kandidaat maar wederom, variatie…

Conclusie

Probeer zoveel mogelijk van de vernoemde aanraders en kijk welke combinaties je zelf het lekkerst vindt. En laat ons zeker weten welke je favoriete zijn...

Gezonde groetjes.