News
Swipe to the left

Hoe creëer je gewoontes die je echt helpen...

31 december 2018

Met de goede voornemens die er weer zitten aan te komen wil ik graag enkele tips met je delen die mijzelf hebben geholpen gewoontes op te pikken of aan te leren die me echt verder geholpen hebben, zowel privé als professioneel.

Ooit afgevraagd waarom het gemakkelijk is om sommige dingen vol te houden terwijl andere doelen onmogelijk lijken? Misschien verlies je die extra kilo’s die je dwars zitten vrij makkelijk. Je begint je echt beter te voelen, om enkele weken later terug bij af te zijn. Je hebt moeilijkheden om je budget onder controle te houden. Je hebt het gevoel dat je altijd enkele stappen achter blijft.

Het antwoord ligt vaak in je doelen. Wat zijn je doelen? Hoe gedreven ben je om te slagen? Om deze te bereiken, heb je een proactieve aanpak nodig. Die kilo’s verdwijnen niet vanzelf, en je krijgt geen aanbieding voor je droombaan door gewoon te wachten en te wachten.

Wetenschappers hebben ontdekt dat het bouwen/aanleren van gewoonten tot 12 weken kan duren, dat is drie maanden. Drie maanden klinkt misschien als een lange periode, maar bekijk het over je ganse leven. Wat zijn nu 3 maanden, niet? Ben je bereid je te engageren om je doel te bereiken?

Hier zijn 3 tips die echt wel helpen. Misschien niet bij de eerste poging, maar probeer ze zeker toe te passen en na een tijdje merk je vanzelf dat ze werken.

Get focused

Dit is de noodzakelijke eerste stap om duidelijkheid en helderheid te krijgen. De manier om dit te doen is om laser-focussed te zijn op datgene wat je wil. Waarom? Omdat lasers krachtig zijn, kunnen ze bijna alles doorsnijden. Maar onthoud, alles wat ze zijn zijn lichtstralen, uiterst geconcentreerd licht.

Voel je je onzeker over de beste manier om je te concentreren? Probeer dit als eerste stap om betere gewoonten te bouwen: denk aan iets waar je nu echt goed in bent. Hoe ben je zo succesvol geworden? De kans is groot dat er een tijd was dat je helemaal gefocust was op dat ding met een duidelijke en dwingende reden. Je bent niet geboren als pianovirtuoos of als goede voetballer - je hebt die vaardigheden geleerd door ze te oefenen.

De manier om een doel te bereiken begint met deze stap. Hoe meer duidelijkheid je hebt, hoe gemakkelijker het zal zijn om er naar toe te werken. Weet precies waar je voor gaat en je komt er nog sneller. Dus maak duidelijk wat je echt wilt, waarom wil je het? Maak de reden zo aantrekkelijk en duidelijk dat je enthousiast bent om verder te gaan, want waar je op focust, is waar je naartoe gaat.

Ook definieer je doelen duidelijk. Ipv te zeggen ik wil afvallen, zeg hoeveel je wil afvallen. Ik wil 10km kunnen joggen. Ik wil volgend jaar 15% meer omzet. Op die manier is het makkelijker je doelstellingen te meten en zal je nog meer gefocust zijn.


Get the best tools for the job

Je hebt je doel gedefinieerd. Nu heb je het meest effectieve en efficiënte plan nodig om het te bereiken. Het is tijd om je te concentreren op bouwgewoonten, de gewoontes die je eigenlijk wilt. Hier heb je de beste tools nodig: de beste strategie, de beste coach, de beste software. Denk aan een trainingsplan dat echt bewezen werkt, aangevuld met een voedingsplan. Een bepaalde cursus van een gerenommeerde instelling. Een boek of een blog/vlog. Noem maar op.

Wat ook super helpt, zoek een rolmodel. Zoek iemand die al heeft bereikt wat je wil bereiken. Kijk hoe zij dit bereikt hebben, bekijk hun plan en bespaar je een hoop tijd, want hun manier werkt!

Ook, als je aanpak niet werkt, zoek een andere manier. Als je na een tijd de doelen die je vooraf hebt gedefinieerd nog geen stap dichter bent verander je plan, aanpak, manier van werken… Blijf gefocust op je doelen maar zorg dat je flexibel bent in je aanpak.


DOEN!

Nu komt de tijd om in actie te komen. Je bent gefocust en hebt duidelijkheid, je hebt je plan en je mentor. Dus wat houdt je tegen? Voor velen van ons is er iets dat ons tegenhoudt, zelfs als we de juiste hulpmiddelen hebben. Dus je moet ontdekken wat je tegenhoudt.

Als je bijvoorbeeld niet traint, zeg je misschien tegen jezelf dat je gewoon geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan, dat je uitgeput bent. Je werkt lange dagen en wilt gewoon ontspannen en wat tijd doorbrengen met je familie als je thuiskomt. In plaats van excuses, heb je een betere strategie nodig. Het ontbreekt je niet aan middelen – maar aan vindingrijkheid. Misschien is je nieuwe strategie dat je vier dagen per week de kinderwagen neemt en een run of wandeling met je kinderen maakt. In plaats van tijd met je gezin of je training op te geven, gaat je quality time met je kinderen over bewegen. Stel je eens voor welke impact dat ook nog op hen kan hebben.

Stop de excuses dat je geen tijd hebt, je hoeft alleen maar je aanpak aan te passen, je strategie bij te sturen, je tools te vervangen, om die duidelijke doelen te bereiken, en aan te houden!

En je zal merken, als je dit eenmaal mooi voor mekaar hebt, en je die eerste doelen hebt bereikt, de volgende milestones zoveel makkelijker zijn met deze technieken, dat je deze technieken ook vanzelf en vooral makkelijker gaat toepassen voor andere doelen, zowel privé als professioneel.

En dan is zelfs de sky geen limit meer…