News
Swipe to the left

Heb jij last van lentemoeheid?

19 maart 2019


Ondanks dat de lente voor de deur staat voel je je niet helemaal top, een beetje futloos. De zon schijnt, de bloemen komen in bloei, en terwijl anderen genieten van de eerste zonnestralen voel jij je slaperiger dan ooit. Wat is er aan de hand?

Lentemoeheid (ook wel lethargie in de lente genoemd), is heel zeker een echt en zelfs enorm vervelend gevoel. Het klinkt tegenstrijdig, maar het wisselen van de seizoenen kan zijn tol eisen op het ritme van ons lichaam.


Wat is lentemoeheid?

Dit gevoel, deze staat van vermoeidheid, wordt vaak omschreven als “een omgekeerd seizoensgebonden affectieve stoornis”.

Meestal denken we aan vermoeidheid en depressie, maar de lente kan deze symptomen ook veroorzaken. De theorie is dat de dagen langer worden en ons lichaam past automatisch onze hormoonspiegels aan.

In de winter maakt ons lichaam meer van het hormoon melatonine aan, het slaaphormoon genoemd. Wanneer de lente eraan komt en de dagen terug langer worden reageert ons lichaam op de langere periodes van licht door meer serotonine aan te maken, het activiteits- of gelukshormoon genoemd maar heeft hier wat tijd voor nodig om dit in balans te krijgen. Deze verandering of overgang kan een zware belasting voor je lichaam zijn.

Doorgaans beïnvloedt het je gevoel een 2 a 3 weken, tussen maart en april, wanneer we doorgaans terug moeten wennen aan de langere dagen en het veranderen van het uur.


Symptomen waar je moet op letten

Lentemoeheid is verschillend voor iedereen, sommigen hebben er zelfs nagenoeg geen last van. Symptomen waar je moet op letten zijn:

      • Erg moe voelen
      • Prikkelbaar
      • Beetje duizelig
      • Lichte hoofdpijn
      • Extra gevoelig voor het wisselvalige weer
      • Terneergeslagen of zelfs depressief gevoel


Remedies

Geen nood, lentemoeheid kan vrij makkelijk verholpen worden. Probeer deze tips eens:

      • Breng zoveel mogelijk tijd buiten door. Zonnestralen zorgen ervoor dat je meer serotonine gaat aanmaken
      • Lichaamsbeweging is DE manier bij uitstek om je hormonenspiegels op pijl te krijgen.
      • Je voeding kan ook enorm veel helpen. Probeer zware maaltijden te vermijden en vervang ze door extra fruit en groenten.
      • Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt


Uiteindelijk zouden de symptomen halverwege april moeten verdwijnen. Je lichaam zal weer gewend zijn aan het nieuwe ritme, en je bent weer helemaal klaar om erin te vliegen.

Welke tips heb jij nog om lentemoeheid te voorkomen/bestrijden?

Gezonde groetjes,

Kevin.